keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Nymfikalastus Heinävedellä

Viime torstai iltapäivänä minä ja kaveri saavuimme toisen kaverin mökille. Juteltiin kalajuttua, juotiin ja saunottu, sekä korjasin hieman French leader kartioperukkeen. Mentiin nukkumaan myöhään yöllä.

1. kalapäivä (perjantai 5.9.)

Heräsimme aikaisin aamulla ja söimme aamiaista, sitten lähdettiin Heinävedelle ostamaan kalastuslupia. Saavuttiin koskelle ja katsottiin koskea sillalla. Vesi oli normaalia alhaisempi, mutta kuitenkin vettä riitti.

Ostettu kalastuslupia!

Katsoimme ja juttelimme.

Puimme kahluuvaatteita päälle ja kasasimme vapoita. Valitsin kolme perhoja perukkeen kiinnittämiseen (ylhäällä pupa, keskemmällä nymfi kuulapää, alhaalla pupa kuulapää). Aloitin siltojen välillä, mutta kalaa ei ollut. Siirsin sillan alapuolelle ja heitin muutama kertaa, sitten heti taimen nappasi nymfen. Taimen oli noin 30cm. Kaverini taisteli taimenen kanssa, mutta siima katkesi. Nymfasin hieman ylemmälle missä kaveri taisteli. Yritin heittää kiven takana pari kertaa, tunsin vavalla että taimen otti kiinni perhon ja vedin vavan ylös nopeasti.

Kiven takana taimen kiinnostui nymfistä. (Kuva. GoProlla)

Taisteltiin ja taimen ui jokaisessa paikassa, sekä kiersi kivien ympäri. Lopuksi taimen väsytti ja meni haaviin!

Kala haavissa! (Kuva. GoProlla)

Vapautin n. 40cm taimenta veteen. (Kuva. GoProlla)

Taimen vapautui veteen. Jatkoin kalastamista ja tuli muutama pientä taimenta, sekä perkukkeet katkesivat. Koska perhot jäi kiinni veden alla kivien väliin. Pidimme vähän taukoa ja vaihdoin uuden perukkeen ja perhojen.

Tauko. (Ikon, nymfi ja haavi)

Kaverit saivat taimenia 30-40 senttiä, sekä toinen heistä sai harjus n. 43cm koskensuulta.

Istuttiin sillalla ja keskusteltiin. Välillä kaveri kalasti streamerilla sillalta, mutta vesissä ei ollut kala.

Kaveri tarkisti sillan alta, mutta ei näy kalaa.

Porukkaa tuli lisää ja lisää lähtien iltapäivästä iltaan saakka. Kalastuspaine kasvasi ja koski oli täysin hiljaa. Pidimme taas taukoa, sitten käytiin kalassa niskalla pikaisesti. Tuli vain pari pientä taimenta ja ahventa.

Myöhemmin iltana jätettiin nymfivavien autoon ja kädessämme oli streamerivavat. Ulkona oli hämärää. Mentiin alavirtaan eli koskensuulle. Pilvet häipyivät ja täysikuu esitti, sekä taivaassa tähtiä. Ne loistivat voimakkaasti ja koski oli täysin mykkä! Kaveri tunsi muutama tärppiä, kun pieni pilvi peitti kuun. Mutta ei syönyt kunnolla. Vain utelias.

Päätettiin lähteä takaisin mökille ja unille. Aamuna oli paras kalastusaika, silloin vesissä oli taimenta runsaasti. Ajateltiin herätä aikaisin aamulla.

2. kalapäivä (lauantai 6.9)

Herättiin aamuyöllä, mutta meitä tosi väsytti! Silmiin koski.. Silti yritettiin reippaasti ja söimme aamiaista, sitten lähdettiin koskelle. Maisemalla oli täysin usvaa ja puolipilvistä, sekä aurinko nousi metsän takaa.

Kun lähestyimme parkkipaikkaa, oli paljon autoa. Petyimme hieman, että siellä oli iso porukka. Silti mentiin kalaan. Puimme kahluuvaatteet päälle ja mietimme mikä ottaisimme perhoja. Otin nymfisettiä, eli 3 eri nymfiä. Koska edellisenä päivänä taimenet söivät suurin osa nymfiä. Menin kosken idän puolelle kaverin kanssa. Kalastimme sillasta koskensuuhun saakka, mutta kalaa ei tullut.. En keskittynyt kalastamiseen hyvin ja siimat sotkuivat. Väsytti ja krapula olo. Istuin virran kesken pienellä saarella ja purkasin perukkeen ja perhojen. Vaihdoin täysin uuden siiman ja perhon (ylhäällä Red Tag muunnos, keskemmällä nymfi, alhaalla larva). Nousin ja heitin ensimmäisenä kiven edessä monttuun ja heti taimen söi Red Tagin! Vapautin sen veteen ja heitin pari kertaa, sitten taimen söi taas! Kaksi taimenta minuutissa. Sen jälkeen olin hyvällä tuulella. Kalastusluvan voimassaolo päättyi. Menin ostamaan uutta lupaa kaverin kanssa. Tultiin takaisin parkkipaikkaan ja söimme eväitä. Juteltiin perhosta ja tekniikasta.

Sitten jatkoimme kalastamista. Istuin rannalla ja kaveri nymfasi sillan alla. Taimen nappasi kaverin perhon. Otin Gopron repusta ja kuvasin häntä.

Upea taimen. (Kuva. GoProlla)

Koski oli hiljaa ja päätettiin lähteä syömään maatilaruokaa tunniksi. Sitten nukuttiin päiväunia autossa puoli tuntia. Sitten herättiin ja jatkoimme kalastamista.

Joskus päivästä iltapäivään kaveri nymfasi pienen niskan yläpuolella. Vavan kärki taipui alaspäin pari kertaa ja siima katkesi! Kaveri katsoi, että veden alla iso taimen (n. 60cm) ui ylävirtaan aivan rauhallisesti.

Vähän myöhemmin iltana seisoimme rannalla ja juteltiin. Yhtäkkiä kaveri huomasi meidän takana pienessä niskassa iso taimen hyppäsi ilmassa. Luultavasti noin 50-60cm. Toinen kaveri heti otti vavan ja heitti sinne missä taimen hyppäsi. Muutama heiton jälkeen iso taimen otti kiinni nymfen. Mutta se oli eri kala eli hieman pienempi. Taimen meni haavin sisään. Otin muutama kuvaa.

Haavissa 45cm taimen.

45cm veteen.

Ilta-yön aikana kylmäni ja pimeni. Minua ja kaveria palelti hieman, koska kaveri kompastui ja vesi meni housuihin. Minun kahluuhousut korjattu, mutta on vuotanut yhä. Joimme lasillinen viskiä ja se lämmitti kehon. Otin streamerivavan mukaan viimeinen kalastusillalle. Kalastin streamerilla pienellä niskalla ja koskensuulla, sitten nymfasin niskan alueella. Mutta oli hiljaa.

Purkasimme vavien ja riisuimme kahluuvaatteet. Ajelimme mökille ja söimme iltapalaa. Joimme punaviiniä ja juttelimme kalajuttua monta tuntia. Nukuttiin puoli neljän maissa aamuyöllä.

Aamulla herättiin ja käytiin aamusaunassa ja uitu järvessä. Sitten kaveri vei minut Matkakeskukseen. Hyppäsin OnniBusiin ja matkaan kohti Ouluun. Surffailin nettiä älypuhelimessa kalajuttua ja painoin muistiin mitä pitää tilata sitomisen talvea varten.

Ikon on kova!

Olen tutustunut Ikoniin ja oppinut ranskalaistekniikasta paljon. Olen rakastunut Ikoniin. Mutta yksi asia mitä en ole osannut vielä, että perhot (painavammat ja painottomat) sidotaan perukkeen päähän ja sivutapsiin mm. vedenkorkeuksen/-syvyyden ja virran nopeuksen mukaan. Pitääkö laittaa painavimman keskemmälle vai perukkeen päähän ja kevyt perhon yläsivutapsiin vai keskemmälle vai perukkeen päähän, yms. Minun täytyy oppia ja harjoittaa siitä. Silti Ikon, ranskalaistekniikka ja nymfikalastus yhdessä on uskomattoman tehokas!

Kiitos kavereille kalareissusta! Oli mahtava! Mennään kalaan Ikon vavien kanssa jonnekkin ensi kesänä ;)